Morres, dit zijn wij

Veel woonplezier

Morres is in Hulst ontstaan in 1909 als kleine meubelmakerij en is in 115 jaar tijd uitgegroeid tot de grootste speciaalzaak voor Wonen & Slapen. Morres combineert én heeft een sterke focus op inspiratie, beleving, gastvrijheid en service. Kom het in de woonwinkel voelen en beleven, dat is het motto. Dankzij deze unieke formule is Morres uitgegroeid tot ruim 40.000m2 woon- en slaapplezier. Kom binnen en geniet van het gastvrije karakter, de mix van sterke merken met unieke huiscollecties en de uitstekende expertise. In het eigen restaurant geniet je van huisbereide gerechten, een uitgebreide koffie of een goed glas wijn.  

Het merk en de missie

Morres is al 115 jaar een sterk merk. Onze missie is het bieden van veel Woon- en Slaapplezier. Onze winkel, de uitingen, het assortiment en onze medewerkers staan samen voor de identiteit van Morres. Samengevat in vier merkwaarden is Morres:

  • Echt, afspraak is afspraak
  • Passie, het kan altijd beter
  • Meerwaarde, onze klant staat altijd centraal
  • Gemak, alles voor je huis onder 1 dak
Organisatie
  • Opgericht in 1909 door Fré Morres in Hulst
  • 1 Woonwinkel in Hulst en een Webshop (maart 2003)
  • Distributiecentrum in Hulst en Waalwijk
  • Eigen restaurant; Brasserie M
  • Ruim 150 medewerkers
Geschiedenis

1909
Op 23-jarige leeftijd start Fré Morres een meubelmakers werkplaatsje in de Grote Bagijnestraat. Later ook een winkel, in de etalage past net één stoel.
 

1918
In een klein pand in het centrum van Hulst, opent Fré Morres dan een nieuwe, grotere winkel. In de Bontehondstraat is de Meubelfabriek H.F Morres één van de eerste elektrische meubelmakerijen. De circa 12 personeelsleden maken meubels en woonstoffering.
 

Jaren ‘50
Aan de Bierkaaistraat komt een grote winkel voor meubelen. De handel richt zich nu al op heel Nederland, maar zeker ook op België. De winkel aan de Vismarkt blijft bestaan voor verkoop van gordijnen en vloerbedekking.
 

1968
Kantoren en magazijn, het Morres Huishoud Centrum en Morres Woninginrichting, verhuizen naar het industrieterrein aan de rand van Hulst.
 

1973
Morres groeit en opent, naast kantoren en magazijnen, een eerste showroom aan de Industrieweg.
 

1993
Start aanbouw tweede deel van de winkel aan de Industrieweg met in 1995 de opening.

Ontwerpen

In 1934 en 1940 komen zoons Jo en Antoine in de zaak. Beide zoons volgen eerst de opleiding tot meubelmaker. Jo Morres ontpopt zich als sterk organisatorisch en financiële man. Broer Antoine volgt hem in 1940 en blijkt al gauw een creatieve duizendpoot. Een ijzersterk duo is geboren!

Op hun vele reizen doen de broers inspiratie op om ‘thuis’ in hun winkel toe te passen. Het idee voor hun nieuwe showroom aan het industrieterrein doen ze in Amerika op. Ook inspiratie voor meubellijnen die ontworpen worden door Antoine Morres.

Van pril begin tot eindresultaat: In de werkplaats worden ambachtelijk meubelen gemaakt, maar ook hersteld als er iets niet helemaal naar tevredenheid van de klant is. Service staat net als vandaag hoog in het vaandel. 

Commercie

1954
De broers Jo en Antoine Morres ontdekken al snel dat er handel zit in in- en verkoop en ze zijn innovatief en vooruitstrevend. Dit resulteert in de eerste ‘postorder’ in 1954. De knipbon advertentie waarmee men schriftelijk kan bestellen, wordt een overweldigend succes. 
 

1957
Dit jaar wordt de eerste catalogus uitgebracht en wordt betalen in termijnen gelanceerd. Dit eerste voorzichtig dunne exemplaar, gefotografeerd met personeel als modellen, blijkt een schot in de roos en groeit uiteindelijk uit tot de welbekende dikke meubelcatalogus. 
 

1995
Met een knipoog naar de couponnekes die de Belgen in groten getale komen inwisselen bij de Hulster banken, bedenkt Morres de veelbesproken actie: ‘Alle banken staan in Hulst’. Hiervoor worden alle banken uit de showroom gehaald en neergezet op de markt van Hulst. 
 

1999
Morres is één van de eerste woonwinkels met een website. In 1999 wordt deze gelanceerd en in 2002 wordt de webshop geïntroduceerd en opent Morres hiermee ook online de deuren. Inmiddels is morres.com een volwaardige winkel, maar ook een inspiratiebron.

Walter van de Griendt - Directeur Morres
De meest spraakmakende slogan van ons bedrijf vind ik: “Kom eens een dagje Morressen”. Het bijzondere hieraan is dat hij dateert uit de jaren ’70. Wat er mee bedoeld wordt, is dat Morres meer is dan een meubelwinkel. Het is een beleving. Het is gezelligheid, inspiratie, gastvrijheid en een hoog serviceniveau. 

Het is precies dat waar ook het Morres van vandaag op gebaseerd is. Meer zijn dan een winkel, we zijn een destination, een combinatie van retail, leisure en hospitality, gebaseerd op de Morres kernwaarden in een nieuw jasje. En een ‘nieuw jasje’ hebben we zeker. Na een imposante verbouwing en renovatie durven we te zeggen, dat we weer net zo toonaangevend zijn, als in de tijd van Jo en Antoine Morres. Het is hun DNA wat je iedere dag weer kunt beleven in onze winkel.

In 2024 viert Morres het 115 jarig bestaan. Mede dankzij de constante beweging in nieuwe merken en het organiseren van tal van unieke evenementen, zal Morres Wonen een wereld blijven bieden volop inspiratie.

Navigeer naar